لیست تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی

فهرست عناوین

آزمایشگاه میکروبیولوژی

در آزمایشگاه میکروبیولوژی معمولا به مطالعه میکروارگانیسم هاي عفونی پرداخته می شود. بنابراین عمده فعالیت هایی که در یک ازمایشگاه میکروبیولوژی انجام می شود، فرآیندهاي مربوط به باکتري شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی و انگل شناسی می باشد. تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی شامل موارد اساسی مانند آون، انکوباتور، اتوکلاو و … است. با مطالعه این مقاله با تمام دستگاه هایی که در یک ژامایشگاه میکروبیولوژی ضروری است، آشنا خواهید شد. البته برای دریافت مشاوه رایگان و تهیه هر کدام از محصولات می توانید با متخصصان رویان ایران تماس بگیرید.

وسایل و تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی

تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی به طور کلی بدین شکل دسته بندی می شوند:

  • مواد شیمیایی: شامل نمک های معدنی، مواد آلی، حلال های مختلف و محلول های معرف.
  • محیط کشت: شامل پودر انواع محیط کشت بوده مانند نوترینت آگار، نوترینت براث، لاکتوز براث.
  • شیشه آلات: شامل ارلن مایر، پیپت، بالن ژوژه، استوانه مدرج، قیف شیشه ای.
  • ابزارهای انتقال کشت: وسایلی برای انتقال کشت های میکروبی از محیط قدیمی به محیط جدید مانند لوپ میکروبیولوژی(فیلدوپلاتین)، نیدل(آنس)، پیپت پاستور، سمپلر و سر سمپلر، سوآب.
  • دستگاه ها و تجهیزات میکروبیولوژی: میکروسکوپ، اتوکلاو، فور، هود لامینار، کلنی کانتر، انکوباتور، شیکر، انکوباتور شیکر دار، ورتکس، سانتریفیوژ، جار بی هوازی، بن ماری، الکتوروفورز.

هود لامینار

حفظ سلامت پرسنل حین انجام آزمایشات بسیار مهم است. هود های میکروبی یا لامینار با داشتن فیلتر ها مخصوص، ایمنی کاربران را در برابر میکروارگانیسم ها تضمین می کنند. این دستگاه مهم ترین وسیله در بین تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی است.

هود لامینار آزمایشگاهی

اتوکلاو

آزمایش هایی که در آزمایشگاه میکروبیولوژی انجام می شوند، مربوط به میکروارگانیسم ها هستند. بنابراین ضد عفونی مواد، وسایل و تجهیزات در این آزمایشگاه بسیار اهمیت دارد. اتوکلاو یکی از تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی است که با استفاده از مکانیسم حرارت مرطوب می تواند محیط های کشت، شیشه آلات و ابزار ها را استریل کند.

موادی که نقطه جوش پایین دارند، مثل اتانول و کلروفوم، موادی که اشتعال پذیر هستند، مواد خورنده مثل اسیدها، حلال­ ها و مواد رادیواکتیو نباید اتوکلاو شوند. مواد و نمونه ­ها باید در ظروفی قرار گیرند که بخار و حرارت توانایی انتقال داشته باشد و نباید در ظروف کاملاً محکم بسته شود تا بخار نتواند انتقال پیدا کند.

اتوکلاو

انکوباتور

آزمایش های میکروبیولوژی معمولا با رشد سلول ها و میکروارگانیسم ها روی محیط های کشت ویژه انجام می شوند. انکوباتور وسیله ای است که که با ایجاد شرایط محیطی مناسب رشد میکروارگانیسم ها، کشت آن ها را در آزمایشگاه میسر می کند.

 انکوباتور شیکردار در کشت، رویش باکتری ها و همزمان شیک کردن نمونه جهت حل کردن مواد مغذی و مخلوط کردن و یا اکسیژن دهی در موارد کشت میکروبی مایع، که قدرت تکثیر باکتری را در زمان کوتاه بالا می برد مورد استفاده قرار می گیرد.

انکوباتور آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی

فور یا آون یک دستگاه چند منظوره و بسیار کاربردی در تمام آزمایشگاه ها است. این دستگاه را می توان به عنوان خشک کن، انکوباتور و حتی استریلایز استفاده کرد.

آون آزمایشگاهی

میکروسکوپ

بررسی نتایج اغلب آزمایش های میکروبیولوژی مانند رنگ آمیزی کپسول باکتری ها، نیازبه میکروسکوپ های ویژه دارد.

ترازو آزمایشگاهی

برای وزن کردن نمونه ها، محیط های کشت و … وجود ترازو های آزمایشگاهی ضروری است. ترازو ها معمولا تا دقت 0.00001 در بازار به فروش می رسند.

کلنی کانتر

کلنی کانتر دستگاهی است که از آن در آزمایشگاه ها به منظور شمارش باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در محیط کشت استفاده می کنند. این دستگاه بر خلاف میکروسکوپ که در آن تمام سلول های مرده و زنده شمارش می شوند فقط سلول های زنده را شمارش می کند.

کلنی کانتر

سانتریفیوژ

سانتریفیوژ آزمایشگاهی یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی است که برای جداسازی و تفکیک اجزای مختلف یک نمونه بر اساس ویژگی­های مولکولی مثل چگالی و وزن مورد استفاده قرار می­ گیرد.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی

بن ماری

بن ماری به عنوان یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی دارای یک محفظه است که تا نیمه از آب مقطر پر می شود و توسط دکمه تنظیم دما می توان دمای آب را تا حد جوش بالا برد. زمانی که نیاز به حرارت غیر مستقیم باشد از این دستگاه استفاده می کنند.

بن ماری آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی برای هم زدن و مخلوط کردن  مایعات استفاده می ­شود که سبب یکنواخت و یکدست شدن نمونه می ­شود. شیکرها می ­توانند تنظیم دمایی نیز داشته باشند.

شیکر اوربیتال

ورتکس

از دستگاه ورتکس برای مخلوط کردن شدید مایعات و یا جمع کردن ذرات (رسوب) در ته ظرف آزمایشگاهی استفاده می­ شود.

ورتکس

سایر تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی

آنس

آنس میله ای است به اندازه 4 سانتی متر دارای سر و دسته که جنس سر آن پلاتین یا کروم است. از این وسیله برای کشت دادن باکتری ها در محیط های کشت مختلف و یا انتقال مقداری از کلنی باکتری از یک محیط کشت به محیط کشت دیگر استفاده می کنند.

آنس آزمایشگاهی

میکروپیپت ها

از سمپلر ها یا میکروپیپت برای انتقال مقدار معینی مایع از محیطی به محیطی دیگر استفاده می شود. در صورتی که میکروپیپت را کالیبره کنید، می توانید دقیق ترین اندازه گیری از مایعات را انجام دهید.

سوآب

این وسیله یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی است. سوآب وسیله ای چوبی شبیه گوش پاک کن بلند که در یک سر دارای پنبه جهت نمونه برداری می باشد.

سوآب

تیم متخصصان رویان ایران در سراسر کشور تمام تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی را با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رسانند.. برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت می توانید با شماره های 09128146417 و 02166971467 تماس بگیرید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

4.4/5 - (15 امتیاز)

8 دیدگاه دربارهٔ «لیست تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی»

  1. ممنون از مقاله کامل شما در زمینه ارائه تجهیزات آزمایشگاهی
    ممنون میشم در مورد تجهیزات آزمایشگاه صنایع غذایی هم مطلبی قرار بدهید.
    منابع خوبی در دسترس نیست

    1. با سلام عمده موارد شامل
      هود شیمی آون و پی اچ متر و میکسر و ترازو و بنماری و ظروف آزمایشگاهی می باشند
      بهتر است از مرجع بالادستی لیست کامل را دریافت کنید و سپس برای تجهیز با ما در تماس باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا